Spørgsmål 108

4 takts motor

Egenviden spørgsmål 108.

Spørgsmål:

Principperne i en 4 takts motor og dens væsentligste enkeltdele (cylindre,stempel,pejlstand og krumtapaksel med svinghjul)

Svar:

De fleste biler er 4-cylindrede, med hver deres stempel indeni. Stemplerne sættes i bevægelse nåe en brændstofblanding antændes – Processen foregår i 4 takter deraf ordet 4 takts motor.

Funktioner i 4-takt motor

  1. Indsugning af brændstof og luft gennem den åbne indsugningsventil mens stemplet kører i bund
  2. Indsugningsventilen lukkes og der sker en kompression af brændstof og luft (presses sammen) når stemplet bevæger sig opad, derved kommer stor varmeudvikling.
  3. Denne udvikling er særdeles let antændeligt og antændelsen sker nu vha. tændrørsgnist. Derved sker nærmest en eksplosion og stemplet skydes i bund.
  4. Stemplet arbejder sig igen opad og nu åbner udstødningsventilen sig og presser de forbrændte gasser ud af cylinderen.

Benzin biler antænder med en gnist fra tændrøret, en diesel bil antænder pga. den høje varme i cylinderen som kommer pga. kompressionen.

Stemplernes op og nedadgående bevægelser overføres via pejlstængerne til krumtappen, der overføres de nu roterende bevægelser til svinghjulet – og motoren er i gang.

 

<-Spørgsmål 107  –  Tilbage til oversigt  –  Spørgsmål 109->