Spørgsmål 133

Egenviden spørgsmål 133

Spørgsmål:

Opbygningen af de forskellige dæktyper samt pigdæk

Svar:

Forskellen er måden de er opbygget på i karkassen, hvor de kan være vævet af textil eller stål i bælterne.

Radialdæk

  • Blødt og smidigt i siderne, men har en hård trædeflade
  • Udvikler kun lidt varme grundet den ringe indvendig friktion der skyldes vævningen
  • Kan kun vrides lidt i sideretningen, hvilket giver en lille slipvinkel
  • Generelt sikrer dækket et godt vejgreb, også over ujævnheder uden at trædepladen slipper vejbanen ved kørsel i vejsving

Diagonaldæk

  • Stive sider og derved mindre smidighed over for lodrette påvirkninger og dårligere vejgreb.
  • Normalt intet bælte indstøbt, hvilket giver en blødere trædeplade og er mere eftergivende for tryk nedefra
  • Mindre vejgreb ved kørsel i skarpe sving, kører på ”siden” hvilket vi kan se på slidbanen på siden af dækket
  • Stor varmeudvikling, og dermed beregnet til lavere hastigheder og kortere tids kørsel
  • Blødere gummi der bevarer sin evne til at gribe fat i ujævnheder i ned til 40 graders frost
  • Grovere mønster, hvilket også giver større slipvinkler

Pigdæk

  • Dækket er et vinterdæk monteret med metal pigge der kan gribe fat i isen
  • Kun tilladt i perioden 15. november til 1. april

 

<-Spørgsmål 132  –  Tilbage til oversigt  –  Spørgsmål 134->