Spørgsmål 133
Egenviden spørgsmål 133
Spørgsmål:
Opbygningen af de forskellige dæktyper samt pigdæk
Svar:
Forskellen er måden de er opbygget på i karkassen, hvor de kan være vævet af textil eller stål i bælterne.
Radialdæk
- Blødt og smidigt i siderne, men har en hård trædeflade
- Udvikler kun lidt varme grundet den ringe indvendig friktion der skyldes vævningen
- Kan kun vrides lidt i sideretningen, hvilket giver en lille slipvinkel
- Generelt sikrer dækket et godt vejgreb, også over ujævnheder uden at trædepladen slipper vejbanen ved kørsel i vejsving
Diagonaldæk
- Stive sider og derved mindre smidighed over for lodrette påvirkninger og dårligere vejgreb.
- Normalt intet bælte indstøbt, hvilket giver en blødere trædeplade og er mere eftergivende for tryk nedefra
- Mindre vejgreb ved kørsel i skarpe sving, kører på ”siden” hvilket vi kan se på slidbanen på siden af dækket
- Stor varmeudvikling, og dermed beregnet til lavere hastigheder og kortere tids kørsel
- Blødere gummi der bevarer sin evne til at gribe fat i ujævnheder i ned til 40 graders frost
- Grovere mønster, hvilket også giver større slipvinkler
Pigdæk
- Dækket er et vinterdæk monteret med metal pigge der kan gribe fat i isen
- Kun tilladt i perioden 15. november til 1. april
<-Spørgsmål 132 – Tilbage til oversigt – Spørgsmål 134->