Spørgsmål 139
Egenviden spørgsmål 139
Spørgsmål:
Fordele og ulemper ved de forskellige dæktyper
Svar:
Radialdæk:
Fordel: væsentlig bedre vejkontakt end diagonaldæk pga. bøjelige sider og en stiv slidbane, længere levetid, mindre slipvinkler.
Diagonaldæk:
Fordel: er forholdsvis billig og har ved moderate hastigheder og korrekt lufttryk gode køreegenskaber.
Ulemper: Dækkets opbygning gør at der opstår friktionsvirkninger som gør dækket uegnet til kørsel med konstant hastighed over 140-150 km/t (ikke så relevant i Danmark). Har tendens til at ”kæntre” i sving under indvirkning af centrifugalkraften
Sommerdæk:
Fordel: Giver bedre vejgreb ved kørsel på tør asfalt og har små slipvinkler.
Ulemper: Dårligt vejgreb ved kørsel ved lave temperaturer, og i meget vand, sne eller sjap.
Vinter- og terrændæk (M+S):
Fordel: giver bedre vejgreb ved kørsel i dyb sne og ælte.
Ulempe: Det kraftige slidbanemønster med stort mellemrum mellem de enkelte gummiklodser giver større slipvinkler
Pigdæk:
Fordel: Bedre vejgreb på isslag og fastkørt sne, også i sving. Bremselængde afkorte væsentligt på disse underlag.
Ulempe: Udskridning sker meget brat, hvis sidekræfterne overstiger friktionskræfterne.
Bremseevne og skridsikkerhed nedsættes på isfri vej. Endelig afgiver piggene nogen støj ved kørsel og skader vejbelægningen.
Dæk er forsynet med dækmærkning der afgiver dækkets egenskaber og hastighedsklasser.
F.eks. 195 / 65 R / 15 91 H
195 = Dækkets bredde
65 = Dækkets højde i procent af bredden
R = R betyder det er et radialdæk
15 = Fælgens størrelse
91 = Belastningskode
H = Hastighedskode (H=210 km/t)