Spørgsmål 97

Egenviden spørgsmål 97.

Spørgsmål:

Princip og funktion af blokeringsfri bremser (ABS).

Svar:

ABS-Bremser.

ABS betyder Anti-Blokering-System, dvs. at hjulene ikke blokeres ved hårde opbremsninger. Dette giver normalt en bedre og mere sikker bremsning.

Omdrejningsføler ved alle hjul sender informationer til elektroniske styreenheden om hjulens omdrejningstal. Hvis et eller flere hjul er ved at blokere sender styreenheden signal til den hydrauliske styreenhed, som regulerer bremsetrykket til de enkelte hjul (bloker, løsn, bloker). Når ABS-systemet er i brug føles det som kraftife stød i bremsepedalen, der nok kan få en vågen, hvis man aldrig har mærket det før.

 

ABS: Ved hvert hjul er monteret en tandring, der roterer sammen med hjulene eller akslen.

En omdrejningsføler er placeret i en bestemt afstand fra tandringen og registrerer hvor hurtigt hjulene eller akslen roterer.

Følerne sender impulser til den elektroniske styreenhed som vurderer og sammen ligner de enkelte hjuls omdrejningstal.

Den elektroniske styreenhed sender herefter signaler til den hydrauliske styreenhed som herefter kan udføre følgende funktioner:

 Herved opnås:
  • Holde et konstant tryk
  • Sænke bremsetrykket
  • Øge bremsetrykket

ABS sikrer at hjulene ikke kan blokeres ved bremsning

  • Køretøjet beholder sin stabilitet.
  • Det vil fortsat være muligt at styre.
  • Bremselængden vil i en katastrofesituation være den kortest mulige.

De overnævnte formindsker ulykkerisikoen

 

<-Spørgsmål 96  –  Tilbage til oversigt  –  Spørgsmål 98->