Spørgsmål 29

Standselængde

Egenviden spørgsmål 29

Spørgsmål:

Standselængde og dens afhængighed af reaktionslængde og bremselængde, herunder hvad de enkelte elementer afhænger af

Svar:

Standselængden (SL) er summen at Bremselængden (BL) og Reaktionslængden (RL)

Reaktionslængden er den strækning køretøjet tilbagelægger fra føreren har mulighed for at opdage faren til han reagerer, f.eks. har foden på bremsen.

RL=v x t = m/s x s

hvor v er hastigheden i m/s og t er tiden i sekunder.

Bremselængden er den strækning køretøjet tilbagelægger fra opbremsningen er begyndt til køretøjet holder stille. Bremselængden kan beregnes på 2 måder.

 

BL= Standselængde

hvor v= hastighed m/s og d= decelerationen i m/s2 nødbremsen 2,5m/s2) (personbil = 6,4m/s i anden, varebil = 5,0 n/s i anden og nødbremsen 2,5m/s i anden)

 BL= Standselængde

hvor v= hastighed og μ= friktionstallet (0,8 på ru, tør asfalt og 0,2 på fastkørt sne)

(tallet 9,82 udgør tyngdeaccelerationen som er 9,89 i anden)

Det fremgår at en fordobling af hastigheden f.s.v. angår BL bevirker en firedobling af bremselængden.

 

<-Spørgsmål 28  –  Tilbage til oversigt  –  Spørgsmål 30->