Egenviden spørgsmål
Egenviden spørgsmål (Kat B)
Egenviden spørgsmål og svar til den afsluttende kørelærer eksamie.
Egenviden om Planlægning og tilrettelæggelse af undervisning
Redegør Alment for:
Spørgsmål 1
Nødvendigheden af målbeskrivelser, for at gøre det muligt at konstatere, om givne mål er nået, herunder precisering af betingetlser for elevens dokumentation af kundskaber og færdigheder og præcisering af kriterier og mindstekrav for, hvad eleven skal kunne og vide ved undervisningens afslutning.
Spørgsmål 2
Kriterier for udvælgelse af lærestof og organisering af undervisningen.
Spørgsmål 3
Betydningen af elevers forkundskaber og andre forudsætninger for undervisningens tilrettelæggelse.
Egenviden om Gennemførelse af undervisning
Redegør Alment for:
Spørgsmål 4
Sammenhængen mellem elevernes motivation og indlæringens forløb, herunder opregning af de mest almindelige årsager til svigtende motivation.
Spørgsmål 5
Elevaktiverende undervisning, herunder opregning af undervisningsformer, der fremmer aktivering.
Sprøgsmål 6
Betydningen af måden, hvorpå lærestoffet forelægges eller gennemgår, herunder opregning af forskellige forelæggelsesformer, deres fordele og ulemper.
Spørgsmål 7
Kriterier for opdeling af lærestof og undervisningsforløb, herunder helheds og delmetode, koncentreret og delt undervisning, pauser mv.
Spørgsmål 8
Betydningen af evaluerende prøver i såvel det teoretiske som det praktiske pensum.
Spørgsmål 9
Almindeligt anvendte metoder for evaluering af undervisningen.
Egenviden om Særlige forhold vedrørende køreuddannelsen
Redegør Alment for:
Spørgsmål 10
Køreuddannelsens betydning for nedbringelse af antallet af færdselsulykker og deres sammenhæng i øvrigt med arbejdet for færdselssikkerheden.
Spørgsmål 11
Menneskelige årsager til færdselsulykkerne og konsekvenserne for køreuddannelsens tilrettelæggelse.
Redegør fagmæssigt for:
Spørgsmål 12
Gældende retningslinjer for køreuddannelsens tilrettelæggelse i øvrigt, herunder samordning af teoretisk og praktisk undervisning, indretning, udstyr og brug af teorilokaler, samt udvælgelse af øvelsesstrækninger på vej.
Spørgsmål 13
Viden om risikoforhold og faremuligheder i færdslen som forudsætning for overholdelse af færdselslovens grundlæggende krav om hensynsfuldhed og agtpågivenhed.
Spørgsmål 14
Betydningen af, at skærpet opmærksomhed mod risikoforhold og faremuligheder ikke fører til overdrevet forsigtighed eller afkald på udførelse af manøvrer i situationer, hvor ingen faretegn er til stede.
Spørgsmål 15
Betydningen af teoretisk viden om ulykker, risikoforhold og manøvreregler som grundlag for de praktiske øvelser.
Spørgsmål 16
Sammenhængen mellem indøvelse af orienteringsfærdighed i teorilokale og under kørsel på vej.
Med undervisningsplanen for valgte kategori som hjælpemiddel redegøre fagmæssigt for:
Spørgsmål 17
Formålet med undervisningen i køretøjets indretning og udstyr, herunder betydningen af teoretisk viden som grundlag for praktiske øvelser.
Spørgsmål 18
Hovedmålene for undervisningsplanens enkelte afsnit om køretøjets indretning og udstyr.
Spørgsmål 19
Formålet med undervisningen på lukket øvelsesplads, herunder betydningen af at forenkle kravene ved de indledende øvelser, at gennemføre øvelserne med trinvis stigende sværhedsgrad og at lade eleven hurtigst muligt udføre øvelserne alene under kørelærerens overvågning.
Spørgsmål 20
Formålet med undervisningen i køretøjers manøvreegenskaber, trafikantadfærd og vejforhold samt hovedmålene for undervisningsplanens enkelte afsnit herom.
Spørgsmål 21
Formålet med undervisningen i grundregler for kørsel for den/de omhandlede kategori(er) og hovedmålene for undervisningsplanernes enkelte afsnit herom.
Spørgsmål 22
Formålet med undervisningen i manøvrer på vej, herunder betydningen af at gennemføre øvelserne med trinvis stigende sværhedsgrad på forud fastlagte øvelsesstrækninger og på passende tidspunkter.
Spørgsmål 23
Formålet med undervisningen i særlige risikoforhold og hovedmålene for undervisningsplanens enkelte afsnit herom.
Spørgsmål 24
Formålet med undervisningen på køreteknisk anlæg og hovedmålene for undervisningsplanens enkelte afsnit herom.
Spørgsmål 25
Formålet med at orientere eleverne om forberedelse til køreprøven og hovedmålene for undervisningsplanens enkelte afsnit herom
Egenviden om Mekanisk fysik
Redegøre alment for betegnelser og forhold, herunder redegøre fagmæssigt for faremuligheder/risikoforhold og korrekt køreteknik:
Spørgsmål 26
Acceleration og deceleration, herunder måleenheden meter pr. sekund i anden (m/sek2)
Spørgsmål 27
Måleenhederne for hastighed, km/t og m/sek., herunder omregning fra en enhed til en anden
Spørgsmål 28
Bevægelsesenergi, herunder dens afhængighed af hastighed og masse, samt dens indvirkning på bremselængden
Spørgsmål 29
Standselængde og dens afhængighed af reaktionslængde og bremselængde, herunder hvad de enkelte elementer afhænger af
Spørgsmål 30
Bremselængde, herunder omregning af bremselængder fra en hastighed til en anden
Spørgsmål 31
Udregne standselængden ved forskellige hastigheder, vejgreb og reaktionstider
Spørgsmål 32
Tyngdepunkt og tyngdekraft, herunder enheden newton (N)
Spørgsmål 33
Moment, herunder måleenheden newtonmeter (Nm)
Spørgsmål 34
Sammenlægning af kræfter efter vektorprincippet
Spørgsmål 35
Kræfter (inertikræfter), der virker i tyngdepunktet fx under bremsning eller acceleration, herunder dynamisk vægtforskydning og betydningen heraf
Spørgsmål 36
Friktion og friktionskraft, herunder hvilende og glidende friktion, samt betydningen af forskellige friktionstal eller -koefficienter
Spørgsmål 37
Friktionscirkler for hjulene
Spørgsmål 38
Stabil og ustabil bremsning, illustreret ved hjulenes friktionscirkler
Spørgsmål 39
ABS-systemets indflydelse på køresikkerheden, herunder kørsel på uens friktion
Spørgsmål 40
Centrifugalkraft og dens afhængighed af masse, hastighed og kurveradius
Spørgsmål 41
Centrifugal- og tyngdekræfter under kørsel over bakker og gennem sving samt betydningen heraf
Spørgsmål 42
Slipvinkler og slipvinklernes indvirkning på køretøjets styretendenser
Spørgsmål 43
ESC-systemets indflydelse på køresikkerheden
Spørgsmål 44
Vindtryk og vindtrykcenter på et køretøj
Spørgsmål 45
Kørsel med uhensigtsmæssig belæsning
Spørgsmål 46
Kørsel med bagage/gods, der kan forskyde sig ved bremsning, acceleration eller under kørsel i kurve
Spørgsmål 47
Udregne den nødvendige frie vejstrækning for en overhaling
Spørgsmål 48
Kørsel på våd vej (akvaplaning)
Spørgsmål 49
Tilpasning af hastigheden under kørsel over bakker og valg af hensigtsmæssig placering gennem sving, herunder betydningen af kørebanens hældning
Egenviden om Kørelærergodkendelsen
Redegøre fagmæssigt for:
Spørgsmål 50
Færdselslovens bestemmelser om at blive kørelærer
Spørgsmål 51
Færdselslovens bestemmelser om at opretholde kørelærergodkendelsen
Spørgsmål 52
Færdselslovens bestemmelser om at blive frakendt kørelærergodkendelsen og generhvervelse af godkendelsen
Spørgsmål 53
Bestemmelserne om virket som kørelærer i bekendtgørelse om godkendelse af kørelærere
Egenviden om Kørekort
Redegøre fagmæssigt for bestemmelser i færdselsloven:
Spørgsmål 54
Kørekort til motorkøretøj, erhvervsmæssig personbefordring, traktor og motorredskab samt knallert, herunder: a) helbredsbetingelser, herunder ædruelighed/afhængighed, b) aldersbetingelser, c) køreuddannelse og d) køreprøve
Spørgsmål 55
Øvelseskørsel
Redegøre fagmæssigt for grundlæggende bestemmelser i kørekortbekendtgørelsen, der har betydning for erhvervelsen af kørekort:
Spørgsmål 56
Kørekort til motorkøretøj, til erhvervsmæssig personbefordring, til knallert samt til traktor og motorredskab:
a) erhvervelsen,
b) kørekortkategorier,
c) alderskrav,
d) helbredskrav,
e) færdselsrelateret førstehjælpskursus,
f) kørekortets gyldighedstid,
g) udstedelse og
h) udvidelse
Ved opslag i kørekortbekendtgørelsen og kørekortcirkulæret kunne besvare spørgsmål vedrørende ovennævnte forhold
Redegøre fagmæssigt for grundlæggende bestemmelser, der har betydning for erhvervelsen af kørekort til erhvervsmæssig personbefordring:
Spørgsmål 57
Bekendtgørelse om taxikørsel mv. (gælder kun kategori B),
Bekendtgørelse om særlige krav til taxier (gælder kun kategori B),
Bekendtgørelse om buskørsel (gælder kun kategori D1 og D) og
Bekendtgørelse om særlige krav til busser (gælder kun kategori D1 og D)
Egenviden om Køreuddannelsen
Redegøre fagmæssigt for grundlæggende bestemmelser i kørekortbekendtgørelsen, der har betydning for køreuddannelsen:
Spørgsmål 58
Køreundervisning, herunder:
a) pauser i køreuddannelsen,
b) køreuddannelsens varighed,
c) lektionsplaner,
d) indledende og afsluttende køreundervisning og
e) øvelseskørsel
Ved opslag i kørekortbekendtgørelsen kunne besvare spørgsmål vedrørende ovennævnte forhold
Egenviden om Køreprøven
Redegøre fagmæssigt for grundlæggende bestemmelser i kørekortbekendtgørelsen og kørekortcirkulæret samt Rigspolitiets retningslinjer for køreprøver, der har betydning for køreprøven:
Spørgsmål 59
Køreprøver mv., herunder:
a) teoriprøve,
b) praktisk prøve,
c) kontrollerende køreprøve og
d) vejledende helbredsmæssig køretest
Spørgsmål 60
Øvelseskøretøjer i køreuddannelsen og ved den praktiske prøve
Spørgsmål 61
Rigspolitiets retningslinjer for køreprøver
Ved opslag i kørekortbekendtgørelsen, kørekortcirkulæret samt Rigspolitiets retningslinjer for køreprøver kunne besvare spørgsmål vedrørende ovennævnte forhold
Egenviden om Frakendelse og generhvervelse af førerretten
Redegøre fagmæssigt for færdselslovens og kørekortbekendtgø- relsens bestemmelser om:
Spørgsmål 62
Frakendelse:
a) betinget frakendelse,
b) ubetinget frakendelse,
c) kørselsforbud og
d) frakendelsestiden
Spørgsmål 63
Inddragelse og generhvervelse
Egenviden om Sociale, psykologiske og samfundsmæssige faktorer
Redegøre alment for:
Spørgsmål 64
Forskellige trafikantgruppers (alder, køn, sociale tilhørsforhold) forudsætnin- Retningslinjer for kørelærerprøver Version 2015 21 torer ger for at færdes i trafikken, herunder hvilke grupper der har særlig høj risiko
Spørgsmål 65
Betydning af modenhed – herunder hjernens udvikling – for holdning og adfærd i trafikken
Spørgsmål 66
Betydning af realistisk selvvurdering og egenkontrol og motivation for sikker kørsel
Spørgsmål 67
Betydningen af normer og gruppepres
Egenviden om Ulykkes- og skadesfaktorer
Redegøre alment for:
Spørgsmål 68
Samspillet mellem trafikant, køretøj og vej (det trafikale system)
Spørgsmål 69
Opmærksomhed, opfattelses- og reaktionsevnens betydning for trafikantens adfærd og risikoopfattelse
Spørgsmål 70
Alkohol, medicin og euforiserende stoffers betydning for trafiksikkerheden
Spørgsmål 71
Uligevægtig sindstilstand, herunder sygdom, stress, træthed og opstemthed og betydningen for trafiksikkerheden
Spørgsmål 72
Hastighedens betydning for ulykkesrisikoen
Spørgsmål 73
Sikkerhedsselens betydning for skadesrisikoen
Spørgsmål 74
Betydning af afkodning af andre trafikanters hensigt og adfærd
Spørgsmål 75
Synsfelt, centralt og perifert synsfelt
Spørgsmål 76
Betydning af erfaring og rutine
Spørgsmål 77
Kilder til viden om trafikuheld, herunder statistiker og havarirapporter mv.
Egenviden om Adfærds- og holdningspåvirkende virkemidler
Redegøre alment for:
Spørgsmål 78
Forskellige måder at påvirke holdninger og adfærd på via lovgivning, køretøjsteknologi, vejtekniske foranstaltninger, kontrol, information og kampagner
Spørgsmål 79
Menneskers forskelligartede måder at tilegne sig viden, færdigheder og holdninger på
Spørgsmål 80
Straf og sanktioner som metoder, der kan være med til at regulere trafikanternes adfærd i ønskelig retning
Spørgsmål 81
Samfundsmæssige værktøjer i form af lovgivning, vejtekniske foranstaltninger og kampagner til at påvirke fremkommeligheden og øge sikkerheden for alle trafikanter
Egenviden om Betjeningsudstyr, instrumenter og kontrollys
Udpege og benævne:
Spørgsmål 82 (Gennemgå med din særlig godkendte kørelærer)
Alt betjeningsudstyr i det køretøj prøven aflægges i
Aflæse og forstå samt redegøre alment for:
Spørgsmål 83 (Gennemgå med din særlig godkendte kørelærer)
Alle instrumenter og alt kontroludstyr i det køretøj prøven aflægges i
Egenviden om Styreapparatet
Redegøre fagmæssigt for:
Spørgsmål 84
Princippet i styreapparatets funktion, hvorefter en ratdrejning overføres gennem en tandstang til en tværgående bevægelse af stænger og svingarme, der styrer forhjulenes stilling
Spørgsmål 85
Selvopretning, herunder indflydelsen fra styreboltens sidehældning
Spørgsmål 86
Elektrisk og hydraulisk servostyring
Spørgsmål 87
Styreegenskabernes afhængighed af ændret vægt, dæktype og dæktryk
Spørgsmål 88
Elektronisk stabilitets kontrol (ESC)
Egenviden om Bremser
Redegøre fagmæssigt for:
Spørgsmål 89
Funktion af det hydrauliske to-kreds bremsesystems enkelte dele, herunder bremsepedal, hovedcylinder, væskebeholder med dæksel, bremsevæske, rør- og slangeforbindelser, hjulcylindre, bremsebakker og klodser, bremsebelægning samt bremsetromle og -skive
Spørgsmål 90
Pedalvandring, frigang, bremsepunkt og fuld bremsevirkning
Spørgsmål 91
Funktion af vakuumforstærkning
Spørgsmål 92
Funktion af elektrisk forstærkning
Spørgsmål 93
Princippet i tromlebremsers og skivebremsers funktion
Spørgsmål 94
Bremsevirkningen i hjulbremser og mellem dæk og vej
Spørgsmål 95
Bremsekraftregulering, herunder automatisk bremsekraftregulator (ALB) og ABS-bremsesystemer
Spørgsmål 96
Funktion af parkeringsbremsens mekaniske bremsesystems enkelte dele, herunder aktiveringsanordning med spærrer og mekaniske forbindelser samt den elektriske parkeringsbremse
Redegøre alment for:
Spørgsmål 97
Princip og funktion af blokeringsfri bremser (ABS-bremsesystem)
Spørgsmål 98
Princip og funktion af påløbsbremse med bakspærrer
Spørgsmål 99
Princip og funktion af bremseassistent
Egenviden om El-anlæg og lygter
Redegøre alment for:
Spørgsmål 100
Kredsløbet fra akkumulatorens ene pol over ledninger, kontakter, sikringer til strømforbrugende dele og tilbage over stel til akkumulatorens anden pol
Spørgsmål 101
Akkumulatorens formål og dens vedligeholdelse
Spørgsmål 102
Betydningen af hele isolerede, rene og faste lednings- og stelforbindelser samt sikringernes formål
Spørgsmål 103
Generatorens formål, herunder betydningen af remmens tilstand og stramhed
Spørgsmål 104
Startmotorens formål
Spørgsmål 105
Principperne i lygtens indretning og virkemåde med lyskilde, parabol (reflektor) og lygteglas
Aspiranten skal kunne redegøre fagmæssigt for:
Spørgsmål 106
Kontrol af nærlysets lygteindstilling ved belysning af en væg, herunder lysmørke-grænsens udseende ved asymmetrisk lys, herunder angivelse af årsager til forkert udseende af lysfordelingen
Spørgsmål 107
Manuel og automatisk lygteindstilling
Egenviden om Motor, drivlinje og udstødning
Redegøre alment for:
Spørgsmål 108
Principperne i en 4-takts motor, og dens væsentligste enkeltdele (cylinder, stempel, plejlstang, ventiler, knast- og krumtapaksel samt svinghjul)
Spørgsmål 109
Brændstofforsyning ved indsprøjtning og forstøverdyse
Spørgsmål 110
Antændelsen af brændstof i benzin- og dieselmotorer, herunder kompression samt formålet med tændrør eller gløderør
Spørgsmål 111
Elektronisk motorstyring og chiptunings betydning for miljøet
Spørgsmål 112
Kraftoverføringen fra motor over kobling, gearkasse, kardanaksel, differentiale, drivaksel og kardanled til bilens drivende hjul
Spørgsmål 113
Princippet i koblingens indretning, herunder funktion af koblingspedal, mekanisk eller hydraulisk forbindelse, koblingsnav, belægning, trykplade og fjedre samt svinghjul på krumtapaksel
Spørgsmål 114
Princippet i gearkassens kraftoverføring og formålet med synkroniseringskoblinger
Spørgsmål 115
Formålet med automatisk transmission, hvor der sker automatisk til- og frakobling og automatisk tilpasning af gearene til det øjeblikkelige behov for kraft og/eller hastighed
Spørgsmål 116
Formålet med differentiale og differentialespærring
Spørgsmål 117
Princippet i udstødningssystemet og tegn på fejl i udstødningssystemet
Spørgsmål 118
Udledning af udstødningsgas fra cylindre, herunder formålet med lambdasonde, katalysator, partikelfilter og lyddæmper
Spørgsmål 119
Princippet i katalysatorens virkemåde
Spørgsmål 120
Princippet i partikelfilterets virkemåde og regeneration
Spørgsmål 121
Princippet i motorkølesystemet og tegn på fejl i motorkølesystemet
Spørgsmål 122
Betydningen af motorkøling, herunder væskekølesystem samt ventilatorens formål
Spørgsmål 123
Antispinregulering (ASR)
Spørgsmål 124
Betydningen af korrekt vedligeholdelse af motoren for at undgå unødig forurening
Egenviden om Energi- og miljørigtig kørsel
Redegøre alment for:
Spørgsmål 125
Betydningen af korrekt betjening af bilen for at undgå unødig forurening
Spørgsmål 126
Betydningen af korrekt køremåde af hensyn til brændstofforbruget
Spørgsmål 127
Betydningen af at anvende start-stop funktionen for at begrænse forureningen
Spørgsmål 128
Færdselslovens bestemmelser om unødvendig og forstyrrende kørsel
Spørgsmål 129
Bekendtgørelse om miljøregulering af visse aktiviteter, herunder kommunalbestyrelsers mulighed for at fastsætte begrænsninger mod at lade motoren gå i tomgang
Spørgsmål 130
Betydningen af ikke at lade motoren gå i tomgang i længere tid for at undgå unødig luft- og støjforurening
Egenviden om Bærende dele
Redegøre alment for:
Spørgsmål 131
De almindeligste fjedertyper, herunder skruefjedre, bladfjedre og torsionsfjedre samt deres anvendelse
Spørgsmål 132
Princippet i teleskopstøddæmpere
Spørgsmål 133
Opbygningen af de forskellige dæktyper samt pigdæk
Spørgsmål 134
Regler for dækmærkning
Redegøre fagmæssigt for:
Spørgsmål 135
Fjedrenes funktion, herunder optagelse af hjulenes stød mod ujævnheder
Spørgsmål 136
Tegn på fejl ved fjedre, bedømt ved mislyde eller hældning af bilen
Spørgsmål 137
Støddæmpernes funktion ved dæmpning af fjedrenes udsving, samt bevarelse af hjulkontakt til vejen
Spørgsmål 138
Tegn på fejl ved støddæmpere, bedømt ved mislyde, olieudtræk eller dårlig dæmpning
Spørgsmål 139
Fordele og ulemper ved de forskellige dæktyper
Spørgsmål 140
Slidindikatorer
Spørgsmål 141
Betydningen af korrekt dæktryk
Spørgsmål 142
Faremulighed ved kørsel med ukorrekt dæktryk og ved uensartet dækmontering
Spørgsmål 143
Betydningen af hjulbalance, herunder statisk og dynamisk ubalance
Spørgsmål 144
Tegn på fejl i hjulbalancen (statisk eller dynamisk ubalance), bedømt ved vibrationer og unormalt dækslid
Spørgsmål 145
De almindeligste former for unormalt dækslid i øvrigt og årsagerne hertil, for højt eller for lavt dæktryk, fejl i hjulindstilling eller fejl ved bremser eller støddæmpere
Egenviden om Særligt udstyr
Aspiranten skal med detailforskrifter for køretøjer som hjælpemiddel kunne redegøre fagmæssigt for:
Spørgsmål 146
Generelle bestemmelser om sikkerhedsseler i detailforskrifter for køretøjer
Aspiranten skal kunne redegøre fagmæssigt for:
Spørgsmål 147
Fordele og ulemper ved plane og buede spejle
Spørgsmål 148
Bestemmelser om udsyn i detailforskrifter for køretøjer
Aspiranten skal ved opslag i detailforskrifter for køretøjer kunne besvare spørgsmål vedrørende ovennævnte
Egenviden om Lovens område mv.
Redegøre fagmæssigt for følgende lovbestemmelser:
Spørgsmål 149
Færdselslovens gyldighedsområde
Spørgsmål 150
Færdselslovens bestemmelser om definitioner mv.
Egenviden om Regler for al færdsel
Redegøre fagmæssigt for:
Spørgsmål 151
Begreberne »fare«, »ulempe« og »unødig ulempe«
Spørgsmål 152
Færdselslovens bestemmelser om anvisninger for færdslen
Spørgsmål 153
Færdselslovens bestemmelser om udrykningskørsel
Redegøre alment for følgende lovbestemmelser:
Spørgsmål 154
Færdselslovens bestemmelser om leg mv. på vej
Egenviden om Færdselsregler for kørende
Redegøre fagmæssigt for følgende bestemmelser i færdselsloven:
Spørgsmål 155
Anvendelse af vejens forskellige baner
Spørgsmål 156
Placering på vejene
Spørgsmål 157
Svingning mv.
Spørgsmål 158
Vending, bakning og vognbaneskift mv.
Spørgsmål 159
Kørsel ved busstoppested mv.
Spørgsmål 160
Møde
Spørgsmål 161
Overhaling
Spørgsmål 162
Forbud mod overhaling
Spørgsmål 163
Forbikørsel og overhaling i tæt færdsel
Spørgsmål 164
Overhaling og forbikørsel ved fodgængerfelt
Spørgsmål 165
Vigepligt mv.
Spørgsmål 166
Forpligtigelser overfor gående
Spørgsmål 167
Standsning og parkering
Spørgsmål 168
Forpligtelser ved standsning og parkering på særlige områder og i særlige tilfælde
Spørgsmål 169
Signaler og tegn
Spørgsmål 170
Lygteføring
Spørgsmål 171
Unødig støj mv.
Spørgsmål 172
Lokale trafiksaneringer
Egenviden om Hastighed
Redegøre fagmæssigt for følgende bestemmelser om hastighed i færdselsloven:
Spørgsmål 173
Almindelige regler
Spørgsmål 174
Generelle hastighedsbegrænsninger
Spørgsmål 175
Hastighed for særlige typer af køretøjer
Egenviden om Særlige regler for motorvej og motortrafikvej
Redegøre fagmæssigt for følgende bestemmelser i færdselsloven:
Spørgsmål 176
Særlige regler for færdsel på motorvej og motortrafikvej
Egenviden om Særlige regler for knallerter
Redegøre fagmæssigt for følgende bestemmelser i færdselsloven:
Spørgsmål 177
Særlige regler for knallerter
Egenviden om Førere af køretøjer mv.
Redegøre fagmæssigt for følgende bestemmelser i færdselsloven:
Spørgsmål 178
Spirituskørsel
Spørgsmål 179
Narkokørsel
Spørgsmål 180
Bevidsthedspåvirkende stoffer, sygdom mv.
Spørgsmål 181
Overladelse af køretøj til personer, som er omfattet af ovenstående bestemmelser, og som er ude af stand til at føre køretøjet på betryggende måde
Spørgsmål 182
Politiets mulighed for kontrol ved udåndings-, spyt- eller svedprøve, øjenbesigtigelse, blod- eller urinprøve samt undersøgelse af en læge
Spørgsmål 183
Brug af mobiltelefon og andet teleudstyr
Spørgsmål 184
Oplysningspligt mv.
Egenviden om Køretøjer mv.
Redegøre fagmæssigt for følgende bestemmelser:
Spørgsmål 185
Færdselslovens bestemmelser om ejers, førers og brugers ansvar for køretøjets stand
Spørgsmål 186
Færdselslovens bestemmelser om kontrol af køretøjer
Spørgsmål 187
Færdselslovens bestemmelser om tilkobling og slæbning
Spørgsmål 188
Bekendtgørelse om slæbning mv. af køretøj efter bil eller traktor
Spørgsmål 189
Bekendtgørelse om anvendelse af advarselstrekant og havariblink
Spørgsmål 190
Registreringslovens bestemmelser om køretøjer, der skal registreres samt om traktorer, der er fritaget for registrering, og om dem, der skal godkendes
Spørgsmål 191
Synsbekendtgørelsens bestemmelser om pligt til at anmelde ejerskifte, ændring af et køretøjs indretning og udstyr samt ændring af art og anvendelse
Spørgsmål 192
Synsbekendtgørelsens bestemmelser om periodisk syn
Egenviden om Sikkerhedsudstyr
Aspiranten skal kunne redegøre fagmæssigt for:
Spørgsmål 193
Færdselslovens bestemmelser om anvendelse af sikkerhedsseler, sikkerhedsudstyr til børn og om antallet af passagerer, der lovligt kan befordres
Aspiranten skal kunne redegøre alment for:
Spørgsmål 194
Grundlæggende bestemmelser i bekendtgørelse om brug af sikkerhedsseler mv.
Egenviden om Befordring, belæsning, vægtdimensioner mv.
Aspiranten skal kunne redegøre fagmæssigt for:
Spørgsmål 195
Færdselslovens bestemmelser om befordring, belæsning, vægt, dimensioner mv. i det omfang, det har betydning for de køretøjer, der må føres med kørekort til kategori B
Aspiranten skal ved opslag i dimensionsbekendtgørelsen kunne besvare spørgsmål vedrørende belæsning, vægt og dimensioner i det omfang, den har betydning for kategori B
Egenviden om Færdselsregulering og afmærkning mv.
Aspiranten skal kunne redegøre fagmæssigt for:
Spørgsmål 196
Vejafmærkningsbekendtgørelsens bestemmelser om færdselstavlers udfø- relse som variable tavler, om deres betydning for enkelte vognbaner og om præcisering af deres betydning ved undertavler
Spørgsmål 197
Vejafmærkningsbekendtgørelsens bestemmelser om advarselstavlers opsætningsafstand før farested samt om gyldighedssted/-område og afstand for vigepligtstavler, forbudstavler, påbudstavler og oplysningstavler, herunder områdetavler
Spørgsmål 198
Bekendtgørelse om anvendelse af vejafmærknings bestemmelser om variable tavler, herunder lysende tavler
Spørgsmål 199
Bekendtgørelse om politiets tegngivning ved færdselsregulering
Egenviden om Erstatning og forsikring
Redegøre alment for følgende lovbestemmelser i færdselsloven:
Spørgsmål 200
Grundlæggende bestemmelser om erstatning og forsikringspligt, herunder objektivt ansvar
Egenviden om Straf, afgifter mv. samt konfiskation
Redegøre alment for følgende lovbestemmelser i færdselsloven:
Spørgsmål 201
Bestemmelser om straf, herunder betinget objektivt ansvar for ejer/bruger for visse hastighedsovertrædelser
Spørgsmål 202
Straf/afgift ved ulovlig standsning og parkering
Spørgsmål 203
Konfiskation af køretøjer
Egenviden om Livsstilssygdomme
Redegøre alment for:
Spørgsmål 204
Kostens indflydelse på helbredet og trafiksikkerheden
Spørgsmål 205
Alkohol og euforiserende stoffers mulige langtidsvirkning på helbredet, og eventuelle konsekvenser for trafiksikkerheden
Spørgsmål 206
Betydningen af manglende eller uhensigtsmæssig væskeindtag og de deraf Retningslinjer for kørelærerprøver Version 2015 25 følgende helbredsproblemer og eventuelle konsekvenser for trafiksikkerheden
Spørgsmål 207
Betydningen af sunde spisevaner, herunder varierede og planlagte regelmæssige mellemmåltider
Egenviden om Stress
Redegøre alment for:
Spørgsmål 208
Forhold der kan reducere negativ stress
Spørgsmål 209
Stress’ indflydelse på trafiksikkerheden
Egenviden om Ergonomi
Redegøre alment for:
Spørgsmål 210
Betydning af korrekt indstillet sæde, spejle mv.
Spørgsmål 211
Betydningen af korrekt ind- og udstigningsteknik
Spørgsmål 212
Betydningen af korrekt kørestilling
Spørgsmål 213
Betydning af pauser udenfor bilen
Spørgsmål 214
Betydningen af korrekt indeklima samt orden i bilen
Egenviden om Regnskabsføring mv.
Redegøre alment for:
Spørgsmål 215
Føring af kassekladde og afstemning af kassebeholdning, f.eks. ved brug af IT
Spørgsmål 216
De grundlæggende skatte- og momsregler, der knytter sig til køreskoledrift
Spørgsmål 217
Regler for blandede private og erhvervsmæssige udgifter, herunder skolebil med brug af elektronisk kørebog
Spørgsmål 218
Budgetlægning for en elevs uddannelse
Spørgsmål 219
Budgetlægning for virksomheden, herunder forskudsregistrering hos SKAT
Spørgsmål 220
Regler for, hvordan aspiranten oprettes som erhvervsdrivende hos SKAT
Spørgsmål 221
Regler for dokumentation af indtægter og udgifter, herunder digital betaling
Spørgsmål 222
Grundlæggende regler om karteldannelse
Spørgsmål 223
Forbrugerombudsmandens fortolkning af god markedsføringsskik
Spørgsmål 224
Forbrugerombudsmandens retningslinjer om annoncering ved køreskoleundervisning
Spørgsmål 225
Forbrugerombudsmandens råd om køreskoler
HER FINDER DU RETNINGSLINJERNE FOR KØRELÆRER PRØVEN