Spørgsmål 113

Egenviden spørgsmål 113

Spørgsmål:

Princippet i koblingens indretning, herunder funktion af koblingspedal, mekanisk eller hydraulisk forbindelse, koblingsnav, belægning, trykplade og fjedre samt svinghjul på krumtapaksel

Svar:

Koblingens funktion er at afbryde forbindelse mellem motor og gearkasse ved stilstand eller gearskifte, samt at tillade en gradvis overførsel af motorens omdrejninger ved igangsætning.

Koblingen består af en koblingsplade (koblingsnav) som er forsynet med friktionsbelægning.

Pladen er presset fast mellem motorens svinghjul monteret i den ene ende af krumtappen og en trykplade som roterer sammen med svinghjulet. Ved tryk på koblingspedalen i førerkabinen føres kraften (via vægtstangsprincippet) videre gennem vægtstangsarme frem til trykpladen der løftes bort fra svinghjulet, hvorved koblingspladen frigøres og kan nu rotere uafhængigt af motoren – eller helt stå stille. Dette kaldes udkobling.

Ved tilkobling presses trykpladen igen ind mod svinghjulet af kraftige fjedre, og koblingspladen vil gradvist blive taget med rundt, indtil trykket mod svinghjulet er så stort, at koblingspladen har samme fart som motoren.

Ved hydraulisk kobling kræves mindre pedaltryk. Foregår vha. hovedcylinder der når koblingspedalen aktiveres, presser bremsevæske ind i en arbejdscylinder, som derefter igennem en stangforbindelse bevæger trykpladen.

Ved mekanisk kobling forstås at kraften fra koblingspedalen til trykpladen overføres gennem mekaniske led, f.eks. arme, stænger og kabler mv.

 

<-Spørgsmål 112  –  Tilbage til oversigt  –  Spørgsmål 114->