Spørgsmål 121

Egenviden spørgsmål 121

Spørgsmål:

Princippet i motorkølesystemet og tegn på fejl i motorkølesystemet

Svar:

Ved forbrændingen udvikles varme i cylinderne som dermed forplanter sig i hele motoren. Denne varme kommer motoren af med via kølesystemet.

Det fungerer således at en termostat åbner for gennemstrømning af kølevæske ved ca. 90 grader og væsken drives rundt i systemet ved hjælp af en vandpumpe.

Efter kølevæsken er blevet opvarmet i motoren hvor den kører igennem en række kanaler, pumpes den via køleren hvor væsken bliver kølet ned, for igen at blive opvarmet i motoren.

Er der for lidt kølervæske i en bilmotor med væskekøling, vil bilens motor få utilstrækkelig køling i den øverste del af motoren. Motoren vil blive så varm at den begynder at koge og der vil komme damp ud af kølersystemet. I vinterperioden vil der også være manglende varme i varmeapparatet til kabinen.

Fortsættes kørslen vil motoren blive så varm at den kan “brænde sammen”.

 

<-Spørgsmål 120  –  Tilbage til oversigt  –  Spørgsmål 122->