Spørgsmål 139

Egenviden spørgsmål 139

Spørgsmål:

Fordele og ulemper ved de forskellige dæktyper

Svar:

Radialdæk:

Fordel: væsentlig bedre vejkontakt end diagonaldæk pga. bøjelige sider og en stiv slidbane, længere levetid, mindre slipvinkler.

 Ulemper: Udskridning sker pludseligt og uden varsel. Rattet skal påvirkes kraftigere ved manøvre, f.eks. ved parkering (større trædeflade). Den hårde slidbane bevirke endvidere at dække er ubehageligt af køre på ved lave hastigheder (slidbanen fjedrer mindre og støjer mere).

Diagonaldæk:

Fordel: er forholdsvis billig og har ved moderate hastigheder og korrekt lufttryk gode køreegenskaber.

Ulemper: Dækkets opbygning gør at der opstår friktionsvirkninger som gør dækket uegnet til kørsel med konstant hastighed over 140-150 km/t (ikke så relevant i Danmark). Har tendens til at ”kæntre” i sving under indvirkning af centrifugalkraften

 

Sommerdæk:

Fordel: Giver bedre vejgreb ved kørsel på tør asfalt og har små slipvinkler.

Ulemper: Dårligt vejgreb ved kørsel ved lave temperaturer, og i meget vand, sne eller sjap.

Vinter- og terrændæk (M+S):

Fordel: giver bedre vejgreb ved kørsel i dyb sne og ælte.

Ulempe: Det kraftige slidbanemønster med stort mellemrum mellem de enkelte gummiklodser giver større slipvinkler

Pigdæk:

Fordel: Bedre vejgreb på isslag og fastkørt sne, også i sving. Bremselængde afkorte væsentligt på disse underlag.

Ulempe: Udskridning sker meget brat, hvis sidekræfterne overstiger friktionskræfterne.

Bremseevne og skridsikkerhed nedsættes på isfri vej. Endelig afgiver piggene nogen støj ved kørsel og skader vejbelægningen.

 

Dæk er forsynet med dækmærkning der afgiver dækkets egenskaber og hastighedsklasser.

F.eks. 195 / 65 R / 15 91 H

195 = Dækkets bredde

65 = Dækkets højde i procent af bredden

R = R betyder det er et radialdæk

15 = Fælgens størrelse

91 = Belastningskode

H = Hastighedskode (H=210 km/t)

 

<-Spørgsmål 138  –  Tilbage til oversigt  –  Spørgsmål 140->