Spørgsmål 145

Egenviden spørgsmål 145

Spørgsmål:

De almindeligste former for unormalt dækslid i øvrigt og årsagerne hertil, for højt eller for lavt dæktryk, fejl i hjulindstilling eller fejl ved bremser eller støddæmpere.

Svar:

Når dækket ikke slides på samme måde, men unormalt meget på en del af slidbanen, kan det være fejl ved hjul, dæk, styretøj eller støddæmper.

Tegn på forkert dæktryk:

Unormalt varme dæk efter kort tid kørsel.

Hvis bilen under ligeudkørsel trækker skævt til den ene side. (Kan være tegn på stor rullemodstand – punkteret dæk eller for lavt dæktryk)

Unormal tendens til over- eller understyring (Overstyring = Styrer for meget , understyring = Styrer for lidt)

Skævtrækning ved en let opbremsning. (Trækker til den side med mindst luft)

Unormalt slid

Ved for lavt dæktryk vil dækket slides på slidbanens ydersider.

Hvis dæktrykket er for højt kan dækket slides unormalt meget på slidbanens midte.

Hvis forhjulenes negative eller positive sporing ikke er indstillet korrekt, kan det medføre unormalt slid af dækkets ene kant.

Hvis støddæmperen er defekt, kan det medføre unormalt pletvis slid af dækket.

 

Sporing: Hvis bilen løftes op, vil hjulene stå skævt pga. evnen til genopretning. Hvis ikke de står i den rigtige skævhed vil dækket, når dækket belastes under kørsel slides forkert.

Ubalance: Hvis dæk og fælge(fælgen skæv – for at rette op i indsætter mekanikeren en afbalanceringsklods) er i ubalance, vil det også medføre pletvis slid af dækket.

 

<-Spørgsmål 144  –  Tilbage til oversigt  –  Spørgsmål 146->