Spørgsmål 91

Egenviden spørgsmål 91

Spørgsmål:

Funktion af vakuumforstærkning.

Svar:

Funktion

Normalt har mennesket ikke muskelkraft  nok til at kunne bremse køretøjet hurtigt og sikkert ned, så derfor har man bygget en bremseforstærker. Bremseforstærkeren gør det også nemmere at variere nedbremsningen af køretøjet. Vi træder 1/3 og forstærkeren 2/3.

bremseforstærkerVaakumforstærkeren (Bremseforstærkeren)

Bremseforstærkeren er normalt monteret mellem bremsepedalen og hovedcylinderen og har en rær og slangeforbindelse til motorens indsugning.

Opbygning og virkemåde

Vakuumforstærkeren har 2 kamre, der er adskilt af en membran, der tillader passage af luft mellem de 2 kamre – når bremsepedalen ikke er aktiveret.

Når motoren startes dannes der undertryk på begge sider af membranen.

Når bremsepedalen aktiveres lukkes der for adgang mellem de 2 kamre og gennem en ventil, afhængig af pedaltrkket, doseres der atmofærisk (luft) tryk ind på membranens bagside (den mod bremsepedalen) og det mekaniske tryk på hovedcylinderens stempel vil være forstærket.

Når bremseoedalen slippes, åbnes igen for adgangen mellem de 2 kamre og der lukkes for ventilen til den atmosfæriske luft, og der dannes igen vakuum på begge sider af membranen.

Udmålingsprocedure

Man kan finde ud af om bremseforstærkeren virker, ved at pumpe bremsepedalen imens køretøjet er slukket, så alt luften bliver pumpet ud af bremseforstærkeren, også holde pres på pedalen, og starte køretøjet. Hvis pedalen synker, er bremseforstærkeren ikke defekt.

Bremseforstærker er ikke lovpligtig.

 

<-Spørgsmål 90  –  Tilbage til oversigt  –  Spørgsmål 92->