Spørgsmål 48

Egenviden spørgsmål 48

Spørgsmål:

Kørsel på våd vej (akvaplaning)

Svar:

Når vejgrebet nedsættes på f.eks. vår vej, nedsættes både muligheden for at accelerere, styre og bremse, da de kun kan udnyttes gennem vejgrebet. Derfor skal speeder, kobling, bremse og ratbetjening betjenes forsigtigt og hastigheden skal være passende lav.

Slidt dækmønster nedsætter vejgrebet i vådt føre. Ved kørsel i kraftigt regnvejr eller gennem vandpytter, kan der opstå akvaplaning, selv med nye dæk og ved relativt lave hastighe

Bremselængden

Bremselængde udmåles : Km/t (km/t : 2,6) i anden : 2 x g (tyngdeacceleration altid 10) x My (Vejgreb/friktion)

Eksempel 1:

BL Bremselængde på tør vej ved 90 km/t = (90:3,6) 2 : 2 x 10 x 0,8 = 39 meter

Eksempel 2:

BL Bremselængde på våd eller glat vej ved 90 km/t = (90:3,6) 2 : 2 x 10 x 0,1 = 312,5 meter

 

Akvaplaning opstår, når dækkene ikke når at skubbe vandet væk, og bilen skøjter hen over søerne af vand. Det gælder derfor om at sætte farten ned, være ekstra opmærksom og holde afstand til de forankørende. Desuden er det en god idé at slå fartpiloten fra.
Skulle man alligevel komme ud for akvaplaning, skal man slippe speederen, træde koblingen i bund og styre fremad i kørselsretningen. Man må under ingen omstændigheder prøve at bremse

.

<-Spørgsmål 47  –  Tilbage til oversigt  –  Spørgsmål 49->